Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Van Buiten naar Binnen

We beginnen vast allemaal met het voornemen om dat rustige relaxte gevoel vast te houden, nu we weer starten met “de waan van alle dag”.

Van Buiten naar Binnen.
We beginnen vast allemaal met het voornemen om dat rustige relaxte gevoel vast te houden, nu we weer starten met “de waan van alle dag”. Wat ons op het moment dat we vrij zijn zo simpel lijkt, namelijk tijd voor onszelf, is tot onze schrik en spijt vaak binnen een paar dagen verdwenen. Ik ken ook mensen die binnen een paar uur al helemaal het vakantiegevoel kwijt zijn als ze weer starten op hun werk. Voor ze het zelf door hebben of voelen lopen ze als “een kip zonder kop” ( betekenis= Ondoordacht) weer hard te rennen omdat ze bang zijn dat ze tijdens de vakantie “iets gemist hebben” of omdat ze horen dat ze “echt onmisbaar waren”.

Druk druk druk.
In de waan van alle dag rennen we onszelf maar ook de mensen om ons heen vaak voorbij. Al heel snel laten we ons weer mee slepen in onze “haastcultuur”. We willen vooral snel, veel van alles en ook nog de hele dag bereikbaar zijn.

Wat brengt rennen ons?
We raken langzaam aan of als je pech hebt heel snel overprikkeld. Door zo mee te bewegen met wat de buitenwereld van ons vraagt, krijgen we steeds minder tijd om verbinding met en in onszelf te houden. Je probeert te voldoen aan de vraag van de buitenwereld en je verliest daardoor steeds meer het contact met je binnenwereld = innerlijke ruimte. Er is steeds minder tijd voor jou zelf, om te voelen of op te merken hoe het nu met jou is. Om te kunnen luisteren naar wat je lijf voor signalen geeft en om eens rustig op adem te komen.

Terug naar het vakantiegevoel
Het voelen van ruimte voor onszelf was nu net dat prettige gevoel van die vakantie. Dat relaxte en rustige gevoel waarvan jij de intentie had om dit vast te houden en vorm te geven in je werkzame leven. Ook in de “waan van alledag” kan jij ervoor kiezen om tijd vrij te maken voor jezelf alleen, door Time-in. Iedere dag een moment van rust, stilte, ruimte en verbinding in jezelf.

Praktische tips voor Time-in op je werk:
1. Ga iedere dag, of het nu regent of niet, naar buiten in de lunch pauze voor een kleine wandeling. Het liefst alleen of ga samen met iemand die ook eens kan zwijgen. Bewaak dit moment van ruimte voor jou door werkelijk iedere dag deze lunchtijd te blokken in je agenda.
Terwijl je zo loopt probeer je opmerkzaam te zijn van:
• je voeten op de grond
• de wind door je haren
• de mensen die je tegen komt
• het genot van even alleen zijn of samen stil zijn en
• op adem te komen.

2. Ga minder beschikbaar zijn. Zorg dat je dagelijks een uur de deur van je werkkamer gesloten hebt. Jij neemt tijd en ruimte om rustig te " werken" zonder afleiding, onderbreking of onnodige prikkels. In dat uur plan je ook een pauzemoment voor jezelf.
• Blokkeer deze tijd in je agenda.
• Spreek met je collega’s af dat als de deur gesloten is jij niet gestoord wil worden.

Op October 20, 2010


Ingediend door Haptotherapie12feel

Velperweg 139A-8, Arnhem/Velp